Andreas C. Halse vil forby hijab i skolen. Men han freder heldigvis burkinien.
I min faste spalte «Rønsen på fredag» i dagens utgave av Klassekampen kom jeg i skade for å slå Andreas C. Halse i hartkorn med Carl I. Hagen på feilaktig grunnlag. De er riktignok enig i at hijab bør være forbudt i barneskolen, men skiller altså lag i spørsmålet om burkini.
For meg er forbud mot burkini den samme debatten som handler om forbud mot hijab i skolen. Dermed gjorde jeg den kortslutning at Halse også var tilhenger av forbud mot burkini. Det er ikke alltid lurt å tenke som så at «tar ‘u den, så tar ‘u den». Jeg beklager.
Dermed skulle jeg ønske videre debatt kunne dreie seg om det spørsmålet jeg stilte Halse i Klassekampen: Når han vil forby hijab i skolen; vil han også – som i Frankrike – forby lærere å bære et kors i kjede rundt halsen?
Jeg skjønner at det er forskjell på en 10-årig elev og en 40 år gammel lærer. Den ene tar valg på selvstendig grunnlag, den andre kan være pålagt av sine foreldre å bære et spesielt plagg. Men her gjelder det vel å tenke prinsipielt?
For hijab kan umulig handle om å ha noe på hodet. Da må man i så fall gå til aksjon mot 90 prosent av skoleelevene, som går med caps eller topplue – gjerne i 20 graders varme. Og det er neppe aktuelt. Altså handler dette om religion, intet annet. Hijab som religiøst symbol. Det er det Halse vil forby i barneskolen.
Da trenger spørsmålet seg naturlig på: Vil Halse forby de like små barna å gå med kors i kjede rundt halsen? Skal gensere med påskriften «Jesus elsker deg» forbys? Hva med caps der det står «Fuck Islam!»?
Mitt poeng er at det ikke er mulig å gjøre «unntak» for ett spesielt hodeplagg. Forbyr vi hijab, må vi gjøre som i Frankrike – forby alle religiøse symboler for den aktuelle aldersgruppa. Hvis foreldrene begår et overgrep ved å kle på sin datter hijab, må vel de som henger på henne et kors rundt halsen også begå overgrep?