Arild Rønsen

Når stjeler en komponist på ulovlig vis?

Plagiat? «Stjæling» har alltid vært et helt vesentlig element i all musikkhistorie.

De som forvalter Marvin Gayes låtkatalog har gått til rettssak mot Robin Thicke og Pharrell Williams. De mener megahiten «Blurred Lines» er rein kopi av «Got to Give it Up». Spill de to sangene etter hverandre, og det er lett å forstå at Marvin Gayes folk har et poeng. Og det handler om mye penger: «Blurred Lines» har generert over 120 millioner i inntekter til Thicke og Williams!

Mens jeg lytter til «Got to Give it Up», slår det meg … Ligner ikke denne låta enda mer på en låt jeg må ha hørt tusen ganger? Yes! Prince: «Kiss»! Melodisk og harmonisk ligger Prince faktisk mye nærmere «originalen» enn hva Thicke og Williams gjør.

Det pågår en lignende sak omkring «Stairway to Heaven», en av Led Zeppelins aller største hits. På 1960-tallet turnerte Zeppelin sammen med et mindre kjent band, Spirit. Gitaristen i Spirit, nå avdøde Randy Craig Wolfe, hevder at «Stairway to Heaven» er direkte kopi av hans egen «Taurus», en låt som faktisk lå på Billboard-lista i 1968 – tre år før «Stairway to Heaven» nådde publikum. Wolfe har rett; de to låtene er mer enn bare litt like. Men så har Page & Plant i Zeppelin lagd tekst og en vidunderlig melodi – «Taurus» er en rein instrumentallåt.

Så hvor går grensa? Kan noen ha opphavsrett på en akkordrekke eller et groove? I så fall må alt som handler om opphavsrett i blueshistoria skrives påny!

Led Zeppelin tapte første runde i retten, og det er helt umulig å spå hvordan det går i tvisten rundt «Blurred Lines»/«Got to Give it Up». Den skal avgjøres av en jury bestående av legfolk … der mange av medlemmene ganske sikkert ikke veit forskjell på C- og G-dur.

Kan man ikke rett og slett fortelle åpent at «denne sangen jeg har laget er sterkt inspirert av …»? Så slipper man sånne runder i retten. Sånn som de rettskafne i bransjen gjør, når de sampler bruddstykker av tidligere utgitt musikk?

Jeg kommer til å huske hva dirigenten for orkesteret i Den norske opera sa da jeg intervjua ham i anledning den siste forestillinga i den gamle operaen på Youngstorget:

- Vivaldi skrev ikke 104 konserter. Han skrev den samme konserten 104 ganger!


Share
|

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.