Arild Rønsen

Må virkelig musikken i NRK programmeres?

Spillelistene er fordummende. Hvorfor ikke overlate uvesenet til Klem FM, Radio Norge og P4?

Kulturpolitikken i NRK er i stadig endring, og sånn skal det naturligvis være. Når omgivelsene endres, må selvfølgelig også NRK forandre seg. Men all endring er ikke nødvendigvis av det gode, og det er helt opplagt ikke fornuftig å fly i skjørtene på de kommersielle konkurrentene.

Med «NRK» i denne sammenheng tenker jeg i all hovedsak på NRK radio, av den enkle grunn at musikk i NRK TV er så godt som fraværende. Vi skal tilbake til forrige århundre for å finne bilder fra Moldejazz, og så vidt jeg kan se vrimler ikke programflatene akkurat over av konsertopptak fra f.eks. festspillene i Bergen. Vi får sikkert bilder fra Øyafestivalen, men da i kategorien «folkefest» og 30 sekunder «pop-fenomenet Sigrid» – hvis da ikke politiet skulle velge å gjennomføre en større narkotikarazzia. Og selvfølgelig vil Dagsrevyen vise bilder av festivalsjefen som danser seg gjennom Storgata i Molde; det er mye viktigere for NRK enn å vise en halvtime fra konserten til Amgala Temple.

Men til NRK radio: Jeg begriper rett og slett ikke hvorfor mesteparten av musikken skal være forhåndsprogrammert. En sak er at det gir «listeførerne» uforholdsmessig stor makt, men det viktigste er at resultatet i stor grad blir enfold. Hvorfor i all verden skal lytterne av P1 høre de samme låtene om og om igjen – døgnet rundt? Før platebunken snus og spilles i omvendt rekkefølge neste uke?

Sett med redaksjonelle øyne, er jo dette idiot-radio. Gi meg den letteste jobben jeg kunne tenke meg, så var det å lage spillelister for radio! I kommers-radio er det ekstremt: «Vi spiller de mest populære sangene fra 60-, 70-, 80-, og 90-tallet!» Hvilken redaksjonell utfordring! Jeg tipper NRK P3 fungerer omtrent på samme vis, men kanskje de innimellom tenker at de skal han en «oppdragende» funksjon?

I første rekke tenker jeg på de breie flatene i P1 og P2. Hvorfor skal musikken i program som «Ukeslutt» være ferdigprogrammert – lenge før redaksjonen har avslutta sitt arbeid? Hva med å sette sammen musikken ut fra det redaksjonelle innholdet? Litt oftere enn å spille «Space Oddity» for å feire 50-årsjubileet for månelandinga?

Visste du at distriktssendingene i NRK radio bruker de samme spillelistene? Dette er helt klin kokos. Sist gang jeg var gjest i Østlandssendinga i forbindelse med en Vålerenga-kamp fikk jeg spille en Enga-låt – fordi jeg hadde med meg gitar og sang sjøl! Sier det seg ikke sjøl at Rogalandssendinga burde domineres av artister fra Vestlandet? At Bjølsen Valsemølle og Trond Granlund burde være gjengangere i Østlandssendinga?

Dette er altså også et nasjonalt anliggende. Hvorfor spiller «Ukeslutt» Beyonce og Bruce Springsteen, istedenfor Susanne Sundfør og Morten Abel? Ikke misforstå – jeg elsker både Beyonce og Springsteen. Men her har NRK muligheten til aktivt å gi norsk musikkliv et viktig bidrag. Eller – kanskje EØS-avtalen står i veien? Jeg tror ikke det. Så – hvorfor ikke konsekvent spille norsk musikk i program som «Ukeslutt» og «Her og nå»?

Det fins så visst nok av god norsk musikk – og kanskje kunne en sånn politikk føre til at også artister litt under det absolutte A-laget fikk slippe til? Hvor ofte hører du Thea Hjelmeland og Ida Jenshus i NRK? Mona og Maria? Christel Alsos? Sløtface? Oslo Ess? Martin Hagfors? Erlend Ropstad? Fay Wildhagen? Girl in Red? Torleif Bjella? Claudia Scott? Eigil Berg? Hans Cato Kristiansen? Lillebror?

Jeg mistenker NRK for å ha som linje å velge musikk der det viktigste er at den ikke provoserer. Ingen må finne på å skru av eller velge en annen kanal. Men her tror jeg de undervurderer publikum – for man behøver altså ikke å fylle «Ukeslutt» med Shining og Elephant9.


Share
|

Arild Rønsen. Født 27. november 1955. Norsk journalist, redaktør, musiker og forfatter, kjent som fan av Vålerenga og som rock- og jazz-skribent.